Wednesday, January 2, 2008

Tahun Baru 2008 disambut sederhana

Oleh S.ANAND KUMAR dan RAJA SYAHRIR ABU BAKAR

KUALA LUMPUR 31 Dis. – Kedatangan Tahun Baru 2008 diraikan tanpa acara gilang-gemilang di seluruh negara bagi menghormati kesengsaraan yang dialami mangsa-mangsa banjir di beberapa buah negeri, baru-baru ini.

Selain pembatalan konsert berbentuk hiburan di sesetengah negeri, percikan bunga api juga tidak menghiasi udara sebaliknya digantikan dengan majlis kesyukuran.

Sambutan sederhana di ibu negara bermula dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bersama isteri, Datin Seri Jeanne Abdullah serta 20,000 orang menghadiri Konsert Sinaran di Dataran Merdeka di sini.

Majlis yang bermula kira-kira pukul 8 malam itu turut dimeriahkan dengan persembahan oleh beberapa artis tempatan.

Acara pertunjukan bunga api juga diadakan di Menara Berkembar Petronas.

DI PUTRAJAYA, orang ramai yang melawat sekitar tapak Karnival GEGAR, Jelajah Tahun Melawat Malaysia 2007 dihiburkan dengan persembahan konsert Gegar sambil menanti kedatangan detik 12 tengah malam.

DI SHAH ALAM pula hampir 5,000 orang hadir di Dataran Shah Alam untuk bersama-sama menyambut tahun baru 2008.

DI KUANTAN, kira-kira 5,000 orang berkumpul di Jeti Shah Bandar (Taman Esplanade) bersama-sama Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob bagi menyambut tahun baru yang berlangsung tanpa konsert dan pertunjukan bunga api.

DI JOHOR BAHRU, sambutan diadakan secara sederhana di pusat pelancongan Danga Bay.

DI KUCHING, lebih 10,000 orang berkumpul bagi meraikan tahun baru yang turut diserikan dengan pertunjukan bunga api di Dataran Esplanade Bintulu.

DI KOTA KINABALU, sambutan Tahun Baru diadakan secara sederhana dengan kira-kira 500 pengunjung memeriahkan acara tersebut di Kompleks Star City.

DI KOTA BHARU, kerajaan negeri Kelantan pula tidak mengadakan sebarang sambutan.

Source: Utusan Malaysia

No comments: